شرکت کاربرد الکترونیک در صنایع
https://keds.co.ir/wp-content/uploads/2023/03/Novec-Vs-KEDS2-1.jpg
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - مقالات

اطفا حریق NOVEC در مقایسه با رقبا

برای اتخاذ یک تصمیم دقیق در خصوص انتخاب یک سیستم اطفا حریق مناسب به اطلاعاتی از قبیل درک نحوه‌ی عملکرد سیستمهای مختلف اطفا حریق و در نظر گرفتن روش‌هایی که می‌توانند بر کاهش ریسک حریق تأثیر بگذارند و اثرات آن بر روی کسب‌وکار، پرسنل و اموال ، نیاز دارید. با این هدف به مقایسه دقیق‌تر سیستم اطفا حریق NOVEC با دیگر انواع سیستمهای اطفا حریق موجود امروزی پرداخته‌ایم.

از آنجایی که شرکتهای ارائه دهنده سیستمهای اطفا حریق Clean Agent همواره به رعایت موضوعات زیست محیطی به عنوان مسئله مهم در کنار فعالیت خود توجه دارند، استانداردها و نهادهای بین المللی نیز در خط مقدم این موضوع در حال سرعت بخشیدن به فرآیند کاهش استفاده از سیستمهای اطفا حریق بر پایه‌ی  HFC گه اثر تخریبی آنها بر محیط زیست به اثبات رسیده است، هستند. مقررات مهمی مانند متمم کیگالی به پروتکل مونترال (2016) و قانون نوآوری آمریکا در تولید (AIM) در سال 2020، برنامه‌های حذف سریع مرحله به مرحله را برای HFCها تدوین کرده‌اند (زمانبندی AIM برای حذف تدریجی HFC ها را در پایین ملاحظه کنید). صنایعی که به طور خاص در پیش‌نویس اجرای این قانون توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) ذکر شده است شامل تبرید و تهویه مطبوع، سیستمهای دمنده فوم، آئروسل ها، حلال ها و اطفاحریق هستند.

سیستم اطفا حریق NOVEC دارای GWP کمتر از 1 است و هیچ اثر تخریبی بر لایه ازن ندارد. لذا این سیستم بر خلاف HFC ها این اطمینان را حاصل می‌کند که هیچ گاه به دلایل زیست محیطی مشمول حذف از چرخه تجارت نخواهد شد.

قانون AIM  که پیشتر به آن اشاره شد، HFC های خاصی را که معمولاً در اطفا حریق استفاده می‌شوند، فهرست می کند،HFC هایی نظیر HFC-227ea، ECARO-25، HFC-236fa و HFC-23. همین موضوع یک دلیل بسیار مهم از چرایی لزوم کوچ به سمت استفاده از سیستم اطفا حریق NOVEC می‌باشد. در نظر داشته باشید که صنعت به سمت راه‌حل‌های پایدارتر در سراسر جهان حرکت می‌کند. و ما نیز باید محرک بخشی از این روند زیست محیطی باشیم.

انتخاب یک سیستم اطفا حریق مناسب پیامدهای مثبت بلند مدتی را برای یک سازمان به همراه دارد. در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به نگهداری و شارژ مجدد این سیستم بخشی از کار یک متخصص حفاظت در برابر حریق (FPE) است که در صورت انجام صحیح آن، سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای برای سازمان صورت گرفته است. این بدان معنی است که نه‌تنها از خسارات ناشی از یک رخداد فاجعه بار مانند آتش‌‌سوزی جلوگیری می‌شود، بلکه هزینه‌های پنهان سیستم‌های اطفا حریقی مانند گاز بی اثر را شناسایی می‌کند.

سیستم‌های گاز بی اثر فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و تامین این فضا هزینه دارد. این سیستمها نسبت به سیستم اطفا حریق NOVEC ، نیاز به جابجایی هوای بیشتری برای خاموش کردن آتش دارند. این بدان معنی است که سیلندرهای گاز بیشتری برای حمل، نصب و نگهداری – بدون ذکر هزینه‌های پنهان برای شارژ مجدد- مورد نیاز است.

همچنین برای ایمن ساختن یک سیستم گاز بی اثر، هزینه‌های اضافی مانند تهویه مضاعف، استحکام بنای مضاعف برای تحمل وزن سیستم و هزینه‌های گران‌تر برای تست و نگهداری به مالکان تحمیل می‌شود.

با توجه به جمیع جوانب در می‌یابید که انتخاب NOVEC  به عنوان سیستم اطفا حریق مناسب می‌تواند یک سرمایه گذاری هوشمندانه برای سازمان باشد.

حفاظت در برابر حریق از تجهیزات و سیستمهای حیاتی یک سازمان امر ساده‌ای نیست. با وجود اینکه سیستم‌های واتر میست و اسپرینکلر همواره یک طرف ثابت در بحث انتخاب سیستم اطفا حریق بوده‌اند، اما در شرایطی خاص آب می‌تواند تقریباً به اندازه خود آتش اثر تخریبی و مضر را بر اموال و تجهیزات داشته باشد.

تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی را در نظر بگیرید که نقش مهمی در زندگی امروز ما دارند. آب رسانا است و می‌تواند باعث اتصال کوتاه، آسیب‌های جبران‌ناپذیر و از دست دادن داده‌ها شود – آسیب‌هایی که می‌تواند منجر به از کار افتادن سیستم‌های حیاتی برای کسب‌وکار، شهر و حتی جان انسان‌ها شود.

به همین ترتیب، آثار هنری بی‌نظیر و نادر در موزه‌ها، آرشیوها و مصنوعات دیگر  اغلب توسط آب آسیب می‌بینند و فقط با هزینه و تلاش زیاد قابل بازیابی هستند – اگر اصلاً چیزی برای بازیابی باقی مانده باشد.

همینطور اجازه ندهید نام “مه” شما را فریب دهد. آب به هر شکلی که باشد آب است. پس انتخاب هوشمندانه ای را در تعیین یک سیستم اطفا حریق پیشرفته برای محافظت از مهم‌ترین دارایی های خود انجام دهید.

به عبارت ساده، گاز دی اکسید کربن یک عامل اطفا حریق ایمن برای محیطی که مردم در آن زندگی یا کار می‌کنند، نیست. دی اکسید کربن اکسیژن را از آتش می‌گیرد- اما این حذف اکسیژن در کل فضای تحت پوشش رخ می‌دهد. این یعنی تولید یک محیط غیر قابل تنفس.

همین خطر ذاتی CO2 باعث شده است که استانداردها و قواعد متعددی در استفاده از آن محدودیتهایی را قائل شوند. به عنوان یک قاعده، CO2 را نباید در محیطهای اشغال شده توسط انسان نصب شود. زمانی که محیط تحت حفاظت به طور معمول محل استقرار افراد باشد یک وقفه‌ی عملیاتی وجود دارد که فعال شدن سیستم را به تاخیر می‌اندازد تا به افراد زمانی برای تخلیه داده شود – زمانی که ممکن است باعث گسترش آتش‌سوزی و از دست رفتن امکان کنترل حریق شود.

علاوه بر این، تعدادی دیگر از هزینه‌های پنهان مرتبط با سیستم‌های CO2 وجود دارد که برخی با خطری که ایجاد می‌کند و برخی دیگر با الزامات نصب مرتبط هستند. با وجود اینکه دی اکسید کربن به خودی خود ارزان است، اما هزینه‌های پنهان این سیستم را باید مد نظر قرار داد.