شرکت کاربرد الکترونیک در صنایع

سیستم اطفا حریق NOVEC یک سیستم اطفا حریق از نوع Clean Agent است که به عنوان جایگزین هالون و هیدروفلوئوروکربن (HFC) ساخته شده است. این ماده به خانواده‌ای از مواد شیمیایی به نام هالوکربن‌ها تعلق دارد که شامل HFC ها و فلوروکتون‌ها هستند. مایع Novec  یک فلوروکتون است، در حالی که دیگر Clean Agent های شیمیایی مانند FM-200 از دسته‌ی HFC ها هستند. میزان ظرفیت گرمایش جهانی (GWP) ماده Novec کمتر از یک است در حالی که این میزان در HFC ها بیش از 3000 است. Novec  دارای بالاترین ضریب ایمنی برای حضور انسان در میان دیگر Clean Agent ها، از جمله گاز بی‌اثر است.

سیستم Novec چگونه کار می‌کند؟

سیال Novec 1230 با کاهش سریع حرارت، آتش را قبل از شعله ور شدن آن خاموش می‌کند. در یک سیستم Total معمولی، ماده به صورت مایع در سیلندرهای تحت فشار توسط نیتروژن، ذخیره می‌شود. کنترل پنل مرکزی با دریافت سیگنال حریق از دتکتورها در همان مراحل اول وقوع، فرمان تخلیه را صادر  کرده و در عرض چند ثانیه Novec کل فضا را پوشش داده و حریق را خاموش می‌کند.

مایع Novec  پنجاه برابر سریعتر از آب تبخیر می‌شود. در واقع، می‌توانید یک کتاب با جلد شومیز را در ظرفی از مایع Novec  غوطه‌ور نموده ، خیس کنید و در عرض تنها یک دقیقه آن را بردارید و از جایی که آن را رها کردید به خواندن ادامه دهید در حالیکه کتاب شما خشک است.

درصورتی که در خصوص سیستم اطفا حریق NOVEC نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید با کارشناسان کاربرد الکترونیک تماس حاصل فرمایید.