شرکت کاربرد الکترونیک در صنایع

سیستم‌های اطفا حریق هالوکربنی که معروفترین آنها خاموش کننده شیمیایی  HFC-227ea با نام تجاری FM200 می‌باشد از سیستمهای رایج در زمینه اطفا حریق اتوماتیک در جهان به شمار می‌رود. این خاموش کننده‌ها نه اثر خورندگی دارند و نه از لحاظ الکتریکی، رسانا هستند.  بنابراین کاربرد آنها به ویژه برای محافظت از فضاهای حاوی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی مناسب می‌باشد.  این سیستم‌ها عملیات اطفا حریق را بدون برجایگذاری پسماند صورت می‌دهند و در عین حال سطح بالایی از حفاظت شخصی و محیطی را ارائه می‌نمایند. از این سیستمها به عنوان سیستمهای اطفا حریق پاک یا Clean Agent نیز نام برده می‌شود که استاندارد NFPA 2001 مرجع اصلی اطلاعات و مشخصات این گازها می‌باشد.

شرکت کاربرد الکترونیک با تجربه تامین و اجرای دهها پروژه متوسط و بزرگ در این زمینه و نیز با دارا بودن زیرساخت شارژ سیلندرهای اطفا حریق اتوماتیک از معدود شرکتهای داخلی در ارائه خدمات و تجهیزات اطفا حریق FM200 از برجسته‌ترین برندهای اروپایی نظیر Rotarex و Tyco و تحت معتبرترین استانداردهای بین المللی نظیر FM و UL می‌باشد.

نمونه‌ای از یک سیستم اطفا حریق اتوماتیک FM200 اجرا شده در یک دیتا سنتر

1. تجهیز کنترلی پنوماتیک

2. کنترل پنل اعلام و اطفا حریق

کنترل‌پنل اعلام و اطفا حریق همانطور که از نامش پیداست، توانایی کنترل هر دو بخش اعلام هشدار حریق و نیز صدور فرمان اطفا حریق را دارا می‌باشد. این کنترل‌پنل از تعدادی زون اعلام حریق و تعدادی خروجی اطفا (بسته به نیازپروژه و تعداد فضاها) تشکیل شده است. به عنوان مثال در شکل فوق ما دو اتاق مجزا داریم که به دو زون اطفای مجزا تقسیم شده‌اند. هرگاه که حریقی در هریک از فضاهای مذکور رخ دهد کنترل‌پنل با دریافت سیگنال هشدار از دتکتورهای .موجود در همان فضا، فرمان تخلیه گاز در همان فضا را صادر می‌کند

3. سیلندر حاوی گاز اطفا حریق

بر اساس حجم فضای تحت حفاظت و با در نظر گرفتن پارامترهایی نظیر: ارتفاع محل پروژه از سطح دریا و مقدار فضای اشغال شده در اتاق و… ، وزن گاز، اندازه سیلندر و سایز لوله‌ها و نازلها توسط نرم‌افزار اختصاصی، مشخص شده و ارائه می‌گردد. گاز اطفا حریق FM200 طبق استانداردمی‌بایست ظرف مدت حداکثر 10 ثانیه به طور کامل در محیط تخلیه گردد.

4. دتکتور اعلام حریق

به منظور کشف علائم حریق با توجه به محیطی که تصمیم به حفاظت از آن را داریم از دتکتورهای مختلفی می‌توان استفاده کرد. دتکتورهای دود، حرارت ، شعله و … از انواع رایج در زمینه‌ی اطفا حریق FM200 می‌باشند. با توجه به حساسیت فضاهایی که توسط گازهای Clean Agent حفاظت می‌شوند، و نیز قیمت قابل توجه این گازها، معمولا از دو زون اعلام حریق به صورت ضربدری جهت اطمینان از وقوع حریق و پرهیز از آلارم و اطفا کاذب استفاده می‌شود.

5. آژیر فلاشر اعلام حریق

هنگامی که دتکتورهای کشف حریق ، علائم خطر را دریافت می‌کنند سیگنال هشداری از طریق کنترل‌پنل صادر شده و آژیرها به صدا در می‌آیند. همچنین زنگهای خطر برای زمانی که سیستم فرمان اطفا و تخلیه‌ی گاز را صادر کرده به منظور هشدار به افراد مبنی بر عدم ورود به اتاق در زمان تخلیه‌ی گاز، در اتاق نصب می‌گردد.

6. نازل تخلیه گاز FM200

گاز اطفا حریق FM200 پس از صدور فرمان تخلیه توسط کنترل پنل از مسیر لوله‌کشی وارد محیط شده و از طریق نازلها تخلیه می‌گردد. نوع و اندازه‌ی نازلها توسط نرم افزار اختصاصی تعیین می‌گردد.