شرکت کاربرد الکترونیک در صنایع
https://keds.co.ir/wp-content/uploads/2023/04/Win-Turbine1-KEDS-1.jpg
۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - مقالات

بهترین سیستم اطفا حریق برای توربینهای بادی

توربین‌های بادی تاسیسات بسیار حساس و مهمی در صنعت تولید برق به شمار می‌روند. هزینه‌های ساخت و نگهداری این توربینها میلیاردها تومان برآورد می‌شود. لذا حفاظت از آنها امر بسیار حیاتی و ضروری می‌باشد. در صورتی که حریقی در توربین بادی رخ دهد، تنها یک سیستم اطفا حریق موثر و کارآمد می‌تواند از بروز میلیاردها تومان خسارت جلوگیری نماید. اما این مهم تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که سیستم اطفا حریق  به درستی طراحی شده باشد و انتخاب صحیحی در بحث ماده‌ی اطفا کننده انجام شده باشد. تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین سیستم اطفا حریق از آنجایی اهمیت دارد که این سیستم قرار است ایمنی جان کارکنان، تجهیزات و محیط زیست را تضمین نماید.

ما در شرکت کاربرد الکترونیک با بیش از 40 سال سابقه در امر سیستمهای ایمنی و حفاظتی توانسته‌ایم با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژیها روشهای موثری در خصوص اطفا حریق در توربین‌های بادی طراحی نماییم. ما سیستمهای متداول اطفا حریق مورد استفاده در توربین‌های بادی را بررسی نموده و آنها را در پنج دسته مهم ارزیابی کرده‌ایم.

سیستمهای اصلی اطفاء حریق مورد استفاده در توربین های بادی کدامند؟

سیستمهای اطفا حریق پاک (Clean Agent) – یک ماده Clean Agent یک گاز شیمیایی یا بی اثر است که از نظر الکتریکی نارسانا است، پس از عملیات اطفا از خود پسماندی نمی‌گذارد و در فضاهای بسته برای افراد و تجهیزات، ایمن است. این سیستم‌ها قابلیت اطفا حریق موثری را از خود نشان داده‌اند و سازگاری بالایی با محیط زیست دارند. کاربرد الکترونیک استفاده از سیستمهای اطفا حریق پاک نظیر Novec™ 1230 و نیز FM200 را برای توربین بادی به منظور مهار موفقیت آمیز آتش‌سوزی و محافظت از تجهیزات و کارکنان توصیه می‌کند.

گازهای بی اثر – گاز بی اثر، گازی است که در مواجهه‌ی آن با حریق واکنش‌های شیمیایی انجام نمی‌گیرد. گازهای بی اثر با کاهش میزان اکسیژن موجود در محیط عملکرد اطفا کنندگی خود را صورت می‌دهند، اما سطح اکسیژن را به اندازه‌ای پایین می‌آورند که خطری متوجه افراد حاضر در محیط نباشد. گازهای بی اثر برای تجهیزات بی خطر هستند و به لایه اوزون آسیب نمی‌رسانند. گازهای بی اثر نیز از جمله‌ی Clean Agent ها بشمار می‌روند از آن جهت که از خود پسماندی برجای نمی‌گذارند و دوستدار محیط زیست هستند.

فوم – فوم‌ها مواد صابونی هستند که با خفه کردن حریق از روش جدا کردن منبع سوخت از هوا و نیز سرد کردن آتش، آن را خاموش می‌کنند. فوم‌ها به دلیل توانایی خفه کنندگی در اطفا حریق، سیستمهایی قابل قبول هستند. با این حال، خاموش کردن آتش در داخل ناسل توربین، توسط یک سیستم فوم به عملیات پاکسازی دقیق و قابل توجهی نیاز دارد. علاوه بر پاکسازی دشوار، فوم‌ها می‌توانند بقایایی از خود به جای بگذارند که در طول زمان موجب آسیب جدی به تجهیزات الکترونیکی حساس گردد.

آئروسل‌ها – آئروسل مجموعه‌ای از ذرات جامد یا مایع است که به شکل گاز معلق هستند. آئروسل‌ها به عنوان یک سیستم اطفا حریق شعله‌های آتش را با جذب گرما خنک کرده و واکنش‌های زنجیره‌ای حریق را مختل می‌کنند. با این حال مواد موجود در این سیستمها می‌توانند برای استنشاق خطرناک باشند و فرد را دچار اختلالاتی نظیر کاهش بینایی و حساسیت نمایند.

توجه: ماده شیمیایی خشک  ABC – ماده شیمیایی خشک ABC جزء رایجترین کپسول‌های آتش‌نشانی دستی است و در بسیاری از کاربردها استفاده می‌شود زیرا خرید آن ارزان است. با این حال، این ماده برای  فلزات و لوازم الکترونیکی آلوده کننده و خورنده است. ماده شیمیایی خشک ABC را می‌توان در نمونه‌های ارزانتر از سیستمهای دستی مانند توپ‌های آتش‌نشانی یافت. ماهیت خورندگی این ماده به قطعات الکترونیکی حساس آسیب می‌رساند تا جایی که احتمالاً نیاز به تعویض خواهند داشت. هزینه‌های جایگزینی این تجهیزات بسیار بیشتر از هزینه صرفه‌جویی شده‌ی حاصل از کاربرد این ماده است.

ویژگی‌های مهم یک سیستم اطفا حریق کدامند؟

هنگام انتخاب یک سیستم اطفا حریق برای توربین بادی پنج ویژگی مهم وجود دارد که باید آنها را در نظر داشت.

1. اثربخشی در کنار اطفا حریق سریع

وقتی یک آتش‌سوزی شروع می‌شود، زمان زیادی طول نمی‌کشد تا حریق به سطحی از کنترل ناپذیری برسد. این امر مخصوصاً در شرایطی که بار حریق در محیط بالا باشد(که در داخل ناسل با وجود مواد بسیار اشتعال زا، اینگونه است) بسیار سریعتر رخ خواهد داد. همانطور که در غیاب سیستم اطفا حریق، آتش‌سوزی ادامه می‌یابد، خطر از بین رفتن توربین نیز بیشتر می‌شود. اما با وجود یک سیستم اطفا حریق مناسب که در بهترین حالت می‌تواند آتش را در کمتر از 10 ثانیه اطفا کند، نابودی توربین هرگز رخ نخواهد داد.

موثرترین گزینه‌ها با درنظر گرفتن میزان اثر بخشی و سرعت در اطفا

Clean Agent ها

فوم

گزینههای با اثر گذاری پایین

آئروسل

گاز بی اثر

2. انجام پاکسازی پسماند پس از اطفا

یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب سیستم اطفا حریق که زیاد در مورد آن صحبت نمی‌شود، عملیات پاکسازی پس از اطفا حریق است. اگر سیستمی را انتخاب کنید که بقایایی از خود به جای بگذارد، علاوه بر زحمت بسیار پاکسازی تجهیزات، زمان توقف تولید توربین نیز بسیار افزایش خواهد یافت.

موثرترین گزینه‌ها با درنظر گرفتن عدم برجایگذاری پسماند

Clean Agent ها

گاز بی اثر

گزینه‌های با پسماند بالا

آئروسل

فوم

Clean Agent ها و گازهای بی اثر از نظر پاکسازی، عوامل ایده آلی هستند، زیرا پس از فرونشاندن آتش هیچ اثری از خود باقی نمی‌گذارند. هم آئروسل‌ها و هم فوم‌ها لایه‌ای از ماده‌ی اطفا کننده را روی اجزای داخلی برجای می‌گذارند که تمیز کردن آن‌ها دشوار است، مخصوصاً در فضای محدود ناسل توربین بادی.

3. ایمن برای تجهیزات

پسماند باقیمانده از یک عملیات اطفا حریق می‌تواند اثرات مخرب زیادی بر روی تجهیزات بگذارد. برخی از مواد اطفا حریق خورنده هستند و می‌توانند در طول زمان به تجهیزات آسیب برسانند. اگر لوازم الکترونیکی حساس شما دچار آسیب از ناحیه‌ی پسماند شیمیایی ماده اطفا کننده شده باشد باید تعویض شود.

بهترین سیستمها از نظر ایمنی تجهیزات، Clean Agent ها و گازهای بی‌اثر هستند که هیچ اثری بر جای نمی‌گذارند و از نظر الکتریکی نارسانا می‌باشند.

بهترین گزینه‌ها از لحاظ حفظ ایمنی تجهیزات

Clean Agent ها

گاز بی اثر

بدترین گزینه‌ها از لحاظ حفظ ایمنی تجهیزات

آئروسل

فوم

آئروسل‌ها و فوم‌ها حاوی ذرات خورنده‌ای هستند که در صورتی که پاکسازی نشوند، می‌توانند در طول زمان وسایل الکترونیکی را تخریب نمایند.

4. ایمنی افراد

ایمنی افراد و کارکنان در هر سازمانی در اولویت است. با این حال، اگر از عاملی استفاده کنید که قرار گرفتن انسان در معرض آن خطرناک باشد، ریسک بالایی را متوجه سازمان نموده اید. بسیار مهم است که سیستمی را انتخاب کنید که افراد در مواجهه ی با آن در زمان تخلیه دچار آسیب نشوند. توربین های بادی را نمی توان همیشه خالی فرض کرد.

بهترین گزینه‌ها از لحاظ حفظ ایمنی افراد

Clean Agent ها

گاز بی اثر

بدترین گزینه‌ها از لحاظ حفظ ایمنی افراد

آئروسل

اگر ریسک بالای استفاده از یک سیستم خطرناک برای انسان را پذیرفته‌اید ، سیستمی مانند آئروسل، باید آموزشهای کامل و دقیقی در خصوص نحوه‌ی مواجهه با آن را به افراد بدهید.

5. دوستدار محیط زیست

با کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به عنوان منبع انرژی اولیه، توربین‌های بادی از عناصر سبز در صنعت تولید برق به شمار می‌روند که میزان انتشار گازهای مضر در جو را کاهش می‌دهند. هنگامی که صحبت از محافظت از توربین بادی شما در برابر حریق می‌شود، نکته مهم این است که سیستم اطفا حریق انتخابی، تأثیر منفی بر محیط زیست نداشته باشد.

دو معیار مهم برای اندازه‌گیری ایمنی محیط زیست وجود دارد. پتانسیل تخریب لایه ازن (ODP) و پتانسیل گرمایش جهانی (GWP).

هر چه ODP به 0 نزدیکتر باشد، بهتر است. گاز با ODP  صفر هیچ تاثیری بر لایه‌ی ازن ندارد.

پتانسیل گرمایش جهانی  میزان احتمالی است که یک ماده گرما را در جو جذب کند و در گرم شدن کره زمین نقش داشته باشد. مرجع این معیار دی اکسید کربن است، بنابراین GWP آن 1 است. به عنوان مرجع، کلروفلوئوروکربن‌ها می‌توانند GWP معادل هزاران یا ده‌ها هزار داشته باشند.

بهترین گزینه‌ها از لحاظ حفظ ایمنی محیط زیست

Clean Agent ها

گاز بی اثر

آئروسل

گزینه‌های با میزان پایین حفاظت زیست محیطی

فوم

به طور خلاصه، وقتی به دنبال یک سیستم اطفا حریق مناسب و موثر در بین سیستمهای متعدد موجود برای توربین بادی هستیم، می‌توان به ترتیب موارد زیر را انتخاب نمود .

Clean Agent ها

گاز بی اثر

فوم

آئروسل

اما برنده اصلی در مقام مقایسه بین سیستمها، همواره سیستم اطفا حریق Clean Agent می‌باشد. این سیستمها ترکیبی از اثربخشی، ایمنی و سهولت در پاکسازی را هنگام محافظت از توربین‌های بادی شما ارائه می‌دهند.